Ut på tur – fine turveier ved Montemagno

Ut på tur - ved Montemagno finner du flotte turveier både for fottur og terrengsykkel. Montemagno ligger ved foten av Monte Pisano, fjellrekken øst for Pisa. På andre siden av fjellene ligger Lucca.

Bildet viser kvinne på tur på en av turveiene ovenfor Montemagno ved Calci og Pisa.

Ut på tur! I ettermiddagssola på en av skogsveiene ovenfor Montemagno.

Mange av de som bor eller besøker middelalderbyen Montemagno setter pris på det fantastiske turterrenget i området. I denne artikkelen deler vi noen av våre erfaringer som lokalkjente med tanke på den turglade.

Turveiene

Turveiene består av skogsveier, private veier og branngater. Mange steder står det Adgang forbudt eller lignende. Det gjelder bare biltrafikk. Dersom man oppfører seg ordentlig er det lov å bruke alle veiene til turbruk.

Google Maps fungerer stort sett godt her i Italia så lenge man er i "tettbygde strøk". Når man kommer ut i naturen er det en helt annen sak. Du finner fjelltopper, spisesteder og minnesmerker avmerket med god presisjon mens skogsveier og branngater ofte er merket feil. Men, de er der, og de er kjempefine til turbruk – og det er vel det aller viktigste!

Tur fra Montemagno til Verruca

Verruca er den lille fjelltoppen du ser ovenfor Montemagno. Kjør eller ta bussen til Montemagno, 2 km fra Calci. Bussen har endeholdeplass her og det er en stor offentlig parkeringsplass med gratis parkering. Gå fra parkeringsplassen opp gjennom landsbyen. Stopp gjerne på den lille Alimentarien (nærbutikken) La Bottega di Montemagno nederst i landsbyen. Her kan du ta et forfriskende glass, en is eller en liten smårett. Følg Via Eugenio III, hovedveien, opp gjennom landsbyen. Øverst i bakken tar du til høyre, inn veien Via San Martino. Følg veien oppover, den har betongdekke og asfalt, og det er merket med skilt mot Verruca. Skiltene med privat vei gjelder biltrafikk og bommene blir aldri stengt. Det er bare å passere. Når du kommer opp på det første platået ser du Montemagno ned til venstre. Her tar du veien Localita Sant'Alessandra mot høyre. Det er en grusvei og den har ingen veiskilt. Du finner veien på Google Maps, men der ser det ut som om veien stopper litt opp i bakken. Det er ikke sant – Veien går helt opp til Verruca. På Verruca ligger ruinene etter en gammel borg. Det er mye spennende å se og det er fint å spise nistemat her. Utsikten er fantastisk – du ser utrolig langt i alle retninger.

Dersom man ønsker en rundtur kan man gå ned fjellryggen i retning Rezzano og komme ned ved kirka Sant'Agostino i Nicosia. Ta så "kjerrevegen" til høyre som ender i Via Venezia di Rezzano. Følg denne til du kommer til Via Centofanti. Her tar du til høyre og følger den til krysset Via Castellana og Via della Certosa. Via Castellana fører deg opp mot Montemagno. Via della Certosa fører deg til Calci.

Dersom du vil starte turen fra denne siden er det godt med P-plasser i Via B. Buozzi, ved parken Parco della Fonderia. Her er det også en stor lekeplass. Når du står med ryggen mot parken og lekeplassen går du mot venstre. Følg Via B. Buozzi til krysset og ta Via Nicosia mot høyre. Følg Via Nicosia oppover. Ved kirka i Nicosia fortsetter du rett frem, passerer under en buegang til du kommer til kirkegården. Her tar du den lille veien til høyre. Etterhvert går den over i skogsvei og stier. På toppen ligger Verrruca.

Tur fra Montemagno til Il Faro

I fjellet rett ovenfor Montemagno ligger Il Faro – Fyret, eller Monumento ai caduti da Vega 10, som det egentlig heter. Det er et minnesmerke over 38 militære som omkom her i en flyulykke i 1977. Hver kveld, etter mørkets frembrudd blinker fyret og du kan se det fra store deler av Pisa-sletta. For å komme til Il Faro kan man gå veien opp mot Verruca. Når du står på sletta like før den siste biten mot toppen av Verruca tar du veien mot venstre. Etter ca. 200 m kommer du til klosterruinene Abbazia di San Michele alla Verruca. Fortsett på denne veien, oppover. Når du kommer opp, flater veien ut og du går langs fjellryggen det siste stykket mot Il Faro. Minnesmerket er laget som et åpent fyr med fyrlykt på toppen. På veggene står navnene til de omkomne. Fra fyret har du en fantastisk utsikt!

400 m fra minnesmerket ligger restauranten I Cristalli. Der har vi spist mange gode lunsjer! Man kan jo selvfølgelig også starte turen herifra! Da følger man hovedveien opp fra Calci, passerer gjennom Castellmaggiore og følger svingene videre oppover. For den som ikke er så god til beins er dette den enkleste måten for å komme seg opp og ut i fjellet.

Tur rundt Montemagno

Hvis du heller vil ta en litt kortere rundtur ovenfor Montemagno kan du velge denne ruta. Fra P-plassen i Montemagno går man opp hovedveien Via Eugenio III. Øverst i bakken fortsetter man å følge hovedveien som svinger skarpt mot venstre. Følg veien og gå ut av landsbyen gjennom porten i bymuren. Fortsett på Via di Pietrasanta. Du passerer to små P-plasser på venstre hånd. I det første veikrysset etter P-plassene tar du til høyre. I det neste veikrysset fortsetter du rett frem. Du passerer to hus i stein, som ligger litt oppe til venstre. Fortsett oppover. Innerst i dalen flater det ut og du passerer ei lita hytte som ligger litt ned til høyre. På vei ut av dalen passerer du to bolighus, begge på høyre hånd. Etter det andre huset, der veien begynner å gå nedover, kommer du til et kryss. Veien mot venstre er Sant'Alessandra og fører opp mot Verruca. Veien rett frem, og nedover, er Via S. Martino og fører deg ned til landsbyen igjen. På veien nedover passerer du kirkegården i Montemagno på venstre hånd. Etter kirkegården passerer du ei lita bru før du kommer ut i Via Eugenio III, hovedveien øverst i Montemagno.

Sykkeltur

For de som ønsker å sykle i Monte Pisano anbefaler vi terrengsykler. For andre sykkelenstusiaster finnes det mange andre steder å sykle i Toscana. For tursyklister anbefaler vi spesielt områdene langs strendene og på dikene ved elvene. Her finner man ofte fine sykkelveier i flatt terreng. For erfarne landeveissyklister er det mange fine veier å velge. Landeveisyklister har stor respekt her – Italia er jo sykkelsportens "hjemland" må vite!

God tur! Ta med vann!

Som regel får du kjøpt flaskevann i nærbutikken, Alimentarien, nederst i Montemagno. Du kan også tappe drikkevann fra de to vannpostene i landsbyen. Begge ligger i hovedveien Via Eugenio og er merket Acqua potabile – drikkbart vann! Èn vannpost står på høyre side like nedenfor krysset inn til Via della Fonte, den andre utenfor porten til huset i Via Eugenio III, nr. 72.

Det er også en vannkilde med svært godt drikkevann like ovenfor landsbyen. Følg Via Eugenio III, opp gjennom landsbyen og ut gjennom porten i bymuren. Ved den første P-plassen tar du inn til venstre. I enden av P-plassen følger du stien videre ca. 50 m til du kommer til ei bittelita "bru". over en bitteliten "bekk". På en sti, ca. 10 meter ned til venstre finner du utløpet på vannkilden. Det er ikke en fasjonabel vannpost, men vannet er svært godt. Det sies at det også skal være helsebringende. Det er bare å forsyne seg. Mange Montemagnesere henter drikkevann herifra.

En liten status

I september 2018 var det en stor skogbrann i åsene øst for Pisa og området rundt Montemagno ble hardt rammet. Det er mange som lurer på hvordan det har gått, og om området er tilgjengelig for turer. En liten status: Noen hus, mange olivenlunder og mye skog gikk tapt. Det har vært mye å gjøre for å utbedre skadene. Både myndighetene og frivillige har nedlagt stor innsats for å hjelpe de som ble rammet. Skogsveiene er ryddet og mange brannskadde trær er tatt ned. I oktober/november vil det bli plantet nye oliventrær som erstatning for de som gikk tapt. Landskapet fremstår mye åpnere enn før, og utsikten er, om mulig, enda bedre. Det er mye lettere å orientere seg nå. Mange ting man ikke har lagt merke til før, som gamle hustufter har også kommet til syne. Nå brukes skogen og fjellene som før til både fot- og sykkelturer.

Øverste del av middelalderlandsbyen Montemagno.